Lär barnet nödnumret
112 och dess rätta användning.
I Finland hjälper 112 alltid vid akuta nödsituationer
till föräldrar och fostrare
om nödsituationer och farosituationer som kan drabba barn.
De här säkerhetsanvisningarna är avsedda speciellt för att läras ut till yngre lågstadieelever som börjar röra sig ensamma utanför hemmet och som också börjar röra sig på nätet på egen hand. I det här skedet borde barn kunna klara av nödsituationer samt problem- och farosituationer och veta hur man ska agera och vem man ska kontakta.
I de här säkerhetsanvisningarna har man tagit hänsyn till anvisningar från Institutet för hälsa och välfärd, THL, avsedda för 4–11-åringar (”Tunne ja turvataitoja lapsille” 2015, Lajunen Kaija, Andell Minna, Ylenius-Lehtonen Mirja, THL:n ohjeita 4–11-vuotiaille lapsille, s. 101).
Säkerhet är en grundläggande rättighet för barn. Ta vara på den här grundläggande rättigheten och ge barnet tillräckliga säkerhetsanvisningar för olika situationer.
Nödnumret 112 och EU:s gemensamma hjälpnummer för barn 116000 och 116111
Nödnumret 112: Lär barnet nödnumret 112 och hur man använder det på rätt sätt. Till nödnumret ska man ringa bara vid brådskande nödsituationer, då man behöver få hjälp av myndigheter på plats. Då du vet eller misstänker att liv, hälsa, egendom eller omgivning är under hot eller i fara kan du ringa nödnumret.
När ska du ringa nödnumret 112? – Nödcentralsverket
Icke-brådskande problemsituationer – Nödcentralverket (112.fi)Lär barnet vad som är en nödsituation då man måste och får ringa nödnumret. Gå igenom olika problemsituationer med barnet genom att ge exempel på situationer då det behövs hjälp och råd. Fundera tillsammans om man kan ringa nödnumret till exempel i situationer av följande slag
– en kamrat skadar sin fot illa och kan inte röra sig (ja)
– hunden smiter från gården (oftast nej, men om hunden är farlig, ja)
– du är i skolan och märker att en kamrat har ett eggvapen med sig (innehav av
eggvapen på allmän plats är förbjudet enligt lag) (ja – till skolan får man inte ta
med sig något vapen, inte heller leksaksvapen)
– utanför skolan finns en person i bil som ber skolelever att sätta sig i bilen (ja)
– i vänkretsen uppstår bråk eller slagsmål (i de här situationerna är det bra att först vända sig till en vuxen som finns i närheten, men om det inte finns en vuxen nära eller om det är fara för hälsa, så ja)
– i vänkretsen gör någon sig skyldig till brott mot lagen: stjäl någon annans
egendom eller skadar någon annans egendom (övervägande från fall till fall,
överväg först att diskutera saken med en vuxen)
– om man till exempel upptäcker en pågående cykelstöld kan man ringa nödnumret
– ett djur i nöd – när ringer du nödnumret Djur i nöd – när ska du ringa 112? –
Nödcentralsverket
– https://112.fi/sv/anvisningar
3. Föräldrars telefonnummer: se till att barnet kan en förälders telefonnummer utantill och dessutom kanske någon nära och viktig persons nummer.
4. EU:s gemensamma telefonnummer för barn 116 111.
Andra hjälpnummer för barn: Utöver nödnumret finns andra telefontjänster som
hjälper barn. Till dessa kan barn ringa om det inte är fråga om en nödsituation: ge
barnet information om dessa tjänstenummer, bland annat EU:s gemensamma
telefonnummer för barn. I Finland upprätthålls hjälpnumret för barn av Mannerheims Barnskyddsförbund: https://www.nuortennetti.fi/sv/barn-och-ungdomstelefonen-samt-natbrevstjansten/.
Det är kostnadsfritt att ringa till barnens telefon.
Telefontjänst för barn på svenska:
på svenska må-ti kl. 14–17 och ons-to kl. 14–20 på numret 0800 96 116.
Hjälp fås också via följande tjänster:
– Apuu-chat (för 7–15-åringar) öppen varje dag kl. 9–22, adress apuu.fi apuu-chat,
SOS-Lapsikyläs diskussionsstöd
– SekasinChat (för 12–29-åringar) https://sekasin.fi/ (Mieli ry:n keskustelupalvelu)
– I krissituationer fås hjälp från Mieli rf:s riksomfattande kristelefontjänst:
MIELI Kristelefon 09 2525 0111
5.EU:s gemensamma hjälpnummer för försvunna barn 116 000: Ifall barnet går vilse eller försvinner under en utlandsresa inom EU är det bra att veta att det finns ett gemensamt hjälpnummer för EU, 116 000. I Finland ska man först ringa nödnumret 112 om ett barn försvinner. För anvisningar se länken för nödcentralen och www.kadonneetlapset.fi.
Ifall ett barn skulle gå vilse under en utlandsresa är det bra att barnet har ett armband med telefonnummer till föräldrarna. Barnets föräldrar är ansvariga för att övervaka sitt barn och se till barnets säkerhet: barn får inte lämnas utan adekvat övervakning (till exempel lämnas sovandes i ett hotellrum utan föräldrar).
Skolvägen och skolans närområden, personer som försöker locka in barn i bilar eller ber om hjälp
6. Skolvägen och skolans närområden: om någon främmande person utanför skolan eller i närområdet ber barn att följa med dem genom att erbjuda skjuts, bör barnet instrueras att inte sätta sig in i en främmande persons bil och dessutom genast informera nödnumret och skolan om saken. Om det är möjligt är det bra att försöka komma ihåg en sådan persons bils registernummer.
7. På skolvägen kan barnet också stöta på främmande personer som ber barnet om råd eller ber om hjälp med något problem. De här vuxna kan fråga till exempel om en vägbeskrivning till någon adress eller be barnet att hjälpa till med en annan sak och ber barnet följa med den vuxna (till exempel för att leta efter ett försvunnet föremål).
Berätta för barnet att hen inte behöver hjälpa en sådan här främmande vuxen och att barnet ska lämna platsen snabbt. Vuxna kan be andra vuxna om hjälp och råd. Det har förekommit situationer då en främmande vuxen har använt ett svepskäl och bett ett barn om hjälp för att få barnet med sig bort från en allmän plats. De här vuxna har som avsikt att utnyttja barn och av dessa situationer finns det riktigt olyckliga exempel.
8. Att följa med en vuxen: ett barn bör instrueras att inte åka för att träffa en främmande kamrat som de träffat på nätet utan en vuxens sällskap. Ett barn bör inte heller åka med en bekant vuxen om detta inte kommits överens om hemma. Om ett barn blir försenat från en överenskommen hemkomsttid bör detta meddelas hem för att undvika obefogat larm om försvinnande.
9. Enligt THL:s anvisningar bör ett barn aldrig gå ensam utan en vuxen till mörka och öde platser.
10. Gå igenom situationer med barnet där hen eventuellt kan gå vilse, någon kan börja förfölja barnet eller barnet kan stöta på en person som beter sig aggressivt eller underligt. Enligt THL bör barnet instrueras att gå in i en butik eller en annan plats där det finns mycket människor och berätta om sitt problem för vuxna.
11. Lär barnet att hen inte ska ta emot godis, drycker, mat eller cigaretter från främmande personer.
Nödnumret 112 och EU gemensamma hjälplinjer för barn, 116000 och 116111
När ett barn är ensam hemma och skydd av privatlivet
12. Barnet är ensam hemma: lär barnet att dörren inte ska öppnas om hen inte vet vem som finns bakom dörren. Barnet ska inte heller i telefonen berätta för någon att hen är ensam hemma. Instruera barnet att fråga i telefon vem mamma eller pappa kan ringa upp.
13. Skydd av privatlivet: instruera barnet att hen inte ger sina kontaktuppgifter (namn,
adress, telefonnummer, e-postadress) till främmande personer.
14. Till skydd av privatlivet hör också att barnet inte ska ge fotografier där hen är lättklädd eller naken till någon på nätet eller någon annanstans. Lär barnet att hen har privata områden på sin kropp och att dessa är de områden som täcks med en baddräkt. Om någon ber barnet om sådana privata bilder eller om barnet får sådana bilder via nätet bör hen berätta om det för en vuxen.
15. Till skydd av privatlivet hör också att inte publicera sårande bilder av andra barn på nätet eller någon annanstans. Att fotografera på en allmän plats är oftast tillåtet men man får inte såra andra personer genom att publicera bilder på dem som de finner kränkande.
16. Instruera ditt barn till att använda nätet tryggt: anvisningar för säker användning av nätet finns bland annat på adressen: www.pelastakaalapset.fi och www.mll.fi.
17. Om barnet ser något chockerande eller om någon beter sig underligt mot hen på
nätet eller någon annanstans bör barnet berätta om saken för en trygg vuxen.
18. Diskutera med barnet om vem som egentligen är en främmande person och vad det innebär att lura ett barn. Personer med avsikt att utnyttja barn lyckas med sina onda avsikter genom att ”bli bekant med barnet” gradvis på nätet, genom att låtsas vara någon annan och av annan ålder än vad de är och de håller sina avsikter hemliga.
Utnyttjande av barn grundar sig så gott som alltid på bedrägeri. Berätta för barnet vad
bedrägeri innebär. Barnet befinner sig i en farosituation om hen utan att berätta för
sina föräldrar ger sig i väg för att träffa en främmande person som har lurat barnet till
en sådan här träff.
Det finns alltid hjälp att få vid problemsituationer och barnet är inte skyldig
19. Hjälp för barn: Om något tråkigt redan har hänt, om barnet till exempel skickat nakenbilder av sig själv till en främmande person på nätet, låt barnet redan på förhand få anvisningar om hur hen bör agera och vad en sådan situation egentligen innebär. Lär barnet att hen inte ska anklaga sig själv utan felet är alltid den vuxnas och att barnet alltid kan få hjälp. En del barn har blivit deprimerade i dessa situationer så det är ytterst viktigt att skaffa professionell hjälp till barnet, så att barnet kan komma över ångesten och få hjälp och råd. Ett barn får inte beskyllas för något som en vuxen är ansvarig för. Om barnet råkar ut för sexuell utpressning, d.v.s. att personen som fått barnets nakenbild hotar att sprida bilden och kräver pengar av barnet, bör en brottsanmälan göras till polisen och man bör be om anvisningar för hur bevismaterialet ska tas till vara.
Många barn söker information om sexrelaterade saker på nätet om annan information inte finns tillgänglig. Se till att barnet vet var hen får saklig och korrekt information om sexualitet i det skede då informationsbehovet uppstår. Brottslingar som rör sig på nätet utnyttjar just det faktum att barnet kan vara intresserad av att få information om sexualitetsrelaterade saker.
Ett alltför bra erbjudande och farliga utmaningar i sociala medier
20. Lär barnet att använda sunt förnuft och att lyssna efter ”alarmklockor”. Gå igenom sådana situationer med barnet där alarmklockorna borde ringa och barnet borde vara uppmärksam på vad hen gör. Ibland går det så att någon erbjuder något på nätet, skolvägen eller någon annanstans som känns för bra för att vara sant. Ett alltför bra erbjudande är en metod som används av bedragare. Då borde alarmklockorna ringa.
Ett alltför bra erbjudande är inte sant, utan det är ett lockbete och en fälla som
används för att få ett barn eller en ungdom att göra något som bedragaren/brottslingen vill.
Lär ditt barn att man inte ska låta sig övertalas till vad som helst. Alarmklockorna borde ringa då kamrater eller nätutmaningar hetsar till att göra något farligt. På nätet finns många mycket farliga utmaningar i sociala medier som barn absolut inte borde haka på. Se Vaaralliset somehaasteet – MLL